Stacja kolei wąskotorowej w Gościnie

(1)

Tak wyglądała przed rokiem 1939 stacja jednego z największych węzłów kolei wąskotorowej 1000 mm na Pomorzu. Tu schodziły się tory z czterech kierunków - Karlina, Sławoborza, Rymania i Kołobrzegu. Dziś nie ma już pociągów, szyny zarosły zielskiem, urządzenia kolejowe uległy dewastacji...

(2)

Rampa, z której kiedyś ładowano na wagony zwierzęta i - zapewne - inne towary. Widoczna wykolejnica.

(3)

Ta droga (ul. Kolejowa) przecina centralną część dawnej stacji. Cztery tory usunięte są na całej szerokości drogi. Wskaźnik sugeruje, że droga ta koegzystowała z czynną jeszcze linią. Po lewej stronie widać komin mleczarni (obecnie należy do firmy Arla Foods, dawniej Lindals, jeszcze dawniej OSM Gościno) - przy niej też prawdopodobnie była rampa i tor. Obecnie budynek jest mocno zmodernizowany a rampa przystosowana do obsługi samochodów ciężarowych - przy okazji usunięto fragmenty szyn. W głębi, na prawo od widocznej na zdjęciu latarni widać samotne drzewo - mniej więcej pod nim znajduje się w niewielkim wykopie kozioł oporowy czyli rodzaj skrzyni zbitej z okrąglaków i wypełnionej ziemią. Tam jest koniec torów po rozebraniu odcinka w kierunku północnym. Wykopem, którym niegdyś biegły tory, można dojechać rowerem do dawnego przejazdu kolejowego przez szosę w kierunku Kołobrzegu.

(4)

Tak jeszcze niedawno wyglądał przejazd kolejowy przez ulicę Lipową w Gościnie. Po lewej mleczarnia. Niestety, wiosną 2003 r. przejazd został zaasfaltowany.

(5)

Widok w kierunku południowym. Rozjazd. W głębi widoczne zabudowania Gościna przy ul. Torowej. Śruby z tej części torowiska są cenionym przez tutejsze dzieci rekwizytem do zabawy.

(6)

Resztki zwrotnicy. Gdzieś w grupie budynków po prawej stronie mieścił się dworzec i magazyny. Po lewej rampa.

(7)

Nie zaasfaltowany przejazd przez kraniec ul. Mickiewicza w Gościnie. Tor prowadzi na południe, w kierunku Sławoborza. Kilkadziesiąt metrów dalej było odgałęzienie w kierunku Karlina. W całej okolicy przejazdy przez linie wąskotorowe z reguły nie są już oznaczane znakami drogowymi właściwymi dla przejazdów kolejowych. Najczęściej jest tylko znak "poprzeczny ścieg lub garb", czasem nie ma nawet i tego.

Zdjęcia zostały zrobione aparatem z obiektywem szerokokątnym - stąd ta dziwna perspektywa.

2001-05-03

Ponadto tuż przy przystanku PKS "Lubkowice" - 2 km za Gościnem w kierunku Kołobrzegu - pod asfaltem zachowały się szyny, a parocentymetrowe ich fragmenty wyraźnie widać po obu stronach jezdni. Jest to o tyle ciekawe, że tą część kolejki zlikwidowano już w latach 60-tych XX wieku, a więc najwcześniej. Poruszając się drogą dalej, po prawej stronie widać dość dobrze zachowany nasyp. Zanika jedynie w rejonie dojazdów do posesji, przystanków autobusowych itp. Na dobre ginie dopiero w lesie - według mapy gdzieś na jego skraju tory powtórnie przecinały jezdnię skręcając w kierunku Charzyna, ale sladów nie ma. Nasyp powtórnie wyłania się, tym razem po lewej stronie jezdni, przed Zieleniewem. Zachował się tam nawet mały mostek nad większym rowem.

2003-04-11

Nowe odkrycie. Na posesji przy ulicy Kolejowej 19 odkryto dwie pozostałości kolejowe - nad wejściem do domu od strony podwórza wisi tabliczka wyglądająca mniej więcej tak:

ZAWIADOWCA STACJI
DYŻURNY RUCHU

Nieco dalej stoi ruina wagonu z otwartymi przedsionkami, ale - o dziwo i tak na pierwszy rzut oka - normalnotorowego!

2003-05-20

Niestety, niebawem wąskotorowe linie w okolicach Gościna przejdą do historii. Rozpoczęły sie bowiem prace rozbiórkowe. W miejscu torów mają powstać ścieżki rowerowe. Prace rozbiórkowe prowadzi Straż Pożarna z Gościna; za pozyskane ze sprzedaży złomu pieniądze ma być kupione dodatkowe wyposażenie.

2005-12


Serdeczne podziękowania dla p. Gunnara Schorcha z Fribourga (.ch) za udostępnienie fotografii (1).

menu główne dalej